De Bastaard. René van de Bosch is acht jaar als hij ontdekt dat hij niet Van den Bosch heet, maar René de Graaf. ( Hoewel hij daar ook niet zeker van is, want zijn vader blijkt niet zijn vader te zijn,) Op dat moment begint voor René een lange odyssee naar zijn identiteit. Door de verschillende rollen die hij speelt, om erachter te komen wie hij is, belandt hij in even komische als absurde en soms tragische situaties. Bij deze zoektocht volgt de lezer René in zijn verwoede pogingen zich in de bizarre situaties staande te houden. Aan het eind van zijn omzwervingen wordt hij zwaar op de proef gesteld. Frans Stüger (1946), zonder enige afgeronde opleiding, was betrokken bij de oprichting van de Schrijversvakschool Amsterdam. Hij doceerde daar en bij Scriptplus aan de Hoge School van Amsterdam Korte Verhalen schrijven. Daarnaast was hij jarenlang literair medewerker bij de V.P.R.O. voor het radioprogramma De Avonden. Fragmenten uit De Bastaard verschenen als voorpublicatie in Tirade, De tweede ronde en Hollands Maandblad. Frans Stüger begon aan De Bastaard in februari 1978 en sloot deze semi-autobiografische sleutelroman roman af in 2017. De pers over Frans Stüger: Stüger is een meester in typisch Nederlandse treurhumor. Snoeck, Arie Storm. Frans Stüger kan erg grappig schrijven, op het surrealistische af. Herman Brusselmans In de erg mooie roman Weerloos geeft Frans Stüger een schets van het katholieke leven in een Amsterdams kleinburgerlijk gezin in de jaren vijftig. Historisch Nieuwsblad. Een roman die haast terloops vertelt hoe wreed het leven soms kan zijn. In dat laconieke, dat niet larmoyante schuilt de kracht van Weerloos. Algemeen Dagblad, Frank van Dijl